Algemene voorwaarden voor het verhuizen.
Algemene Voorwaarden Leo’s All-in Service
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
a. klant: de opdrachtgever, en/of degene wiens verhuisgoederen onderwerp zijn van de
verhuisovereenkomst;
b. Verhuizer: de opdrachtnemer, die beroepsmatig
consumentenverhuizingen verzorgt;
c. verhuisovereenkomst: de overeenkomst van goederenvervoer waarbij de verhuizer
zich tegenover de klant verbindt verhuisgoederen te vervoeren binnen een gebouw en/of over
de weg;
d. verhuisgoederen: zaken die zich in een, al dan niet, overdekte ruimte bevinden en die tot de
stoffering, meubilering of inrichting van die ruimte bestemd zijn en als zodanig reeds zijn
gebruikt;
e. inboedel: al de verhuisgoederen, die onder de verhuisovereenkomst vallen;
f. bedrijf: iedere onderneming of instelling al dan niet zelfstandig gevestigd, met of zonder
winstoogmerk.
Artikel 2 – Vooraf verstrekken van informatie door partijen
1. De verhuizer dient de verhuisafstand, het volume en indien nodig – het gewicht van
de verhuisgoederen te schatten.
2. De verhuizer stelt zich op de hoogte van de aard van de verhuizing (soort woning,
woonhoogte, aanwezigheid lift, aan- en afvoerwegen en dergelijke).
3. De verhuizer wijst de klant erop dat,
a. de verhuisgoederen tijdens de verhuizing niet automatisch volledig verzekerd zijn.
b. de klant de verhuizer kan verzoeken – door dit aan te kruisen op de offerte – om
voor rekening van de klant een afzonderlijke verzekering af te sluiten die de risico’s dekt
waarvoor de verhuizer niet aansprakelijk is en overhandigt aan de klant de
daartoe geëigende informatie.
c. partijen overeen kunnen komen, dat de maximale contractuele aansprakelijkheid van de
verhuizer uit deze overeenkomst tegen vergoeding verhoogd zal worden tot een
nader aan te geven bedrag per inboedel
d. de klant, schriftelijk en tegen een vergoeding, het bedrag van een bijzonder belang bij de
aflevering kan vaststellen voor het geval van verlies of beschadiging van het verhuisgoed
en voor overschrijding van een overeengekomen termijn van aanvang of einde van de
verhuizing
Artikel 3 – Gevaarlijke voorwerpen of producten
1. Als de klant aan de verhuizer gevaarlijke voorwerpen of producten als bedoeld in
de Wet Vervoer van gevaarlijke Stoffen ter hand stelt, moet de klant de verhuizer
inlichten over de aard van het gevaar dat deze inhouden en de Verhuizer de te
nemen voorzorgsmaatregelen aangeven.
2. De verhuizer heeft het recht om gevaarlijke voorwerpen of producten, waarover hij
bij het sluiten van de overeenkomst niet is geïnformeerd, niet te verhuizen.
3. De verhuizer heeft het recht om gevaarlijke voorwerpen of producten, waarover hij
bij het sluiten van de overeenkomst niet is geïnformeerd, op iedere tijd en plaats uit te laden
en om deze ongevaarlijk te (laten) maken of te (laten) vernietigen op kosten van de klant.
Bovendien is de klant aansprakelijk voor alle in redelijkheid gemaakte en toerekenbare
kosten en schaden die uit het vervoer ervan voortkomen.
Artikel 4 – Verhuisprijs
1. Als methode om de verhuisprijs te berekenen wordt overeengekomen:
a. een all-in prijs (methode aanneming van werk), waarvoor de verhuizing volledig wordt
uitgevoerd met inbegrip van de omzetbelasting en de overeengekomen elementen en
werkzaamheden genoemd in het tweede lid van dit artikel doch met uitsluiting van de
onvoorziene uitgaven bedoeld in het derde lid;
b. een regieprijs, berekend op basis van vooraf overeengekomen tarieven per volume en/of
afstand en/of tijdsduur, waarbij de overeengekomen werkzaamheden, alsmede de
prijsvormingsmethode zeer nauwkeurig worden omschreven. Wanneer op verzoek van de
klant een richtprijs is afgegeven, mag deze met niet meer dan vijftien procent worden
overschreden.
2. De verhuisprijs wordt bepaald door de volgende elementen en werkzaamheden van de
verhuizer, voor zover zij in de verhuisovereenkomst zijn overeengekomen:
a. het vervoer inclusief het laden en lossen van de verhuisgoederen;
b. het in- en uitpakken van in kisten of dozen te vervoeren goederen en het uit elkaar nemen
en weer in elkaar zetten van meubelstukken;
c. het afnemen, opnemen, loskoppelen, plaatsen of ophangen van lampen, gordijnen,
vloerbedekking, fornuizen, haarden, sanitair en wat verder aan of op plafonds, muren,
vloeren en daken is bevestigd, het de- en monteren van een waterbed, etc.. De
Verhuizer mag deze werkzaamheden echter alleen verrichten als er geen specifieke
vakkennis voor is vereist;
3. In de verhuisprijs zijn niet begrepen: de kosten voor het gebruik van ponten en veren, te
betalen tolgelden, parkeerontheffingen en vergunningen, grens- en douanekosten en in
redelijkheid gemaakte kosten voor het treffen van niet te voorziene maatregelen tot het
behoud of de aflevering van de verhuisgoederen.
4. De verhuisprijs wordt verhoogd als de klant aan de verhuizer andere kosten is
verschuldigd volgens deze voorwaarden in verband met meerwerk. Wanneer er sprake is van
minderwerk wordt de prijs verlaagd. De factuur dient de afwijking van de verhuisprijs te
specificeren. Onder meerwerk wordt in deze voorwaarden verstaan de op later verzoek van de
klant door de Erkende Verhuizer te verrichten werkzaamheden, welke niet bij het sluiten van de verhuisovereenkomst zijn overeengekomen. Onder minderwerk wordt verstaan bij het sluiten van de verhuisovereenkomst overeengekomen werkzaamheden ten aanzien waarvan de Verhuizer en de klant later overeenkomen, dat deze werkzaamheden niet door de Verhuizer zullen worden verricht.
De Verhuizer word de gehele aanwezige periode door betaald, inclusief pauzes, wachtperiodes, reistijden, enz
Artikel 7 – Sluiten van de overeenkomst
1. De offerte wordt per email uitgebracht.
2. In de, gedateerde, offerte worden in ieder geval vermeld:
a. de door de verhuizer te verrichten werkzaamheden,
b. de prijs van die werkzaamheden (exclusief BTW),
c. het moment en de wijze van betaling,
d. en voor zover bekend de datum en het aanvangstijdstip van de verhuizing, alsmede een
globale aanduiding van de in redelijkheid te verwachten duur van de verhuizing.
Een tekstexemplaar van deze voorwaarden wordt bij de offerte gevoegd.
3. De offerte blijft onherroepelijk tot veertien dagen na offertedatum.
4. De verhuisovereenkomst is tot stand gekomen zodra de klant zo mogelijk schriftelijk heeft
laten weten de offerte van de verhuizer te accepteren dan wel op het moment, dat
de overeenkomst door beide partijen is ondertekend, indien geen offerte is uitgebracht.
5. De verhuisovereenkomst komt eveneens tot stand zodra de klant daadwerkelijk
verhuisgoederen aan de Verhuizer ter verhuizing ter beschikking heeft gesteld. In
dat geval heeft de verhuizer, indien er geen verhuisprijs is overeengekomen, er
recht op een verhuisprijs vast te stellen naar redelijkheid en billijkheid.
6. Indien de klant akkoord gaat met de door Leo’s All-in Service uitgebrachte offerte, stemt hij/ zij automatisch in met de algemene voorwaarden voor het verhuizen.
Artikel 8 – Betaling
1. De klant dient de verhuisprijs bij de verhuizing à contant te betalen bij de aanbieding van de
factuur en tegen overhandiging van een kwitantie door de verhuizer.
2. Indien de verhuizer bij aanbieding van de factuur blijkt, dat de klant zijn
verplichting tot contante betaling niet voldoet of gaat voldoen, is hij gerechtigd de
verhuizing op te schorten.
3. Indien bij het sluiten van de verhuisovereenkomst uitdrukkelijk is overeengekomen, dat
betaling anders dan à contant zal plaatsvinden, maar geen betalingstermijn is afgesproken,
dient betaling binnen veertien dagen na de ontvangst van de factuur te geschieden.
4. Indien de klant aan het in lid 1 van dit artikel gestelde niet voldoet, is hij verplicht het
verschuldigde bedrag na sommatie binnen een redelijke termijn te betalen. Het
oorspronkelijke verschuldigde bedrag wordt verhoogd met de wettelijke rente, gerekend
vanaf de in de sommatie genoemde uiterste betalingsdatum tot de dag van de ontvangst van
het verschuldigde en met alle door de verhuizer in redelijkheid gemaakte
buitengerechtelijke incassokosten
5. Indien de opdrachtgever niet dezelfde is als degene wiens verhuisgoederen onderwerp zijn
van de verhuisovereenkomst, maakt de verhuizer met de opdrachtgever
afzonderlijke afspraken omtrent de betaling van de uit de verhuisovereenkomst
voortvloeiende kosten, alsmede over de aflevering als de eigenaar van de verhuisgoederen
daartoe zelf niet bereikbaar is.
6. Als de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, is de eigenaar van de
verhuisgoederen aansprakelijk voor de betaling van de verhuiskosten.
Artikel 9 – Wijzigen, annuleren opzeggen van de overeenkomst
1. De klant mag de uitvoering van de verhuisovereenkomst wijzigen. De gewenste wijziging
moet voor de Verhuizer uitvoerbaar zijn en mag de bedrijfsvoering bij de
verhuizer niet verstoren. De klant moet de verhuizer bovendien schadeloos stellen
voor alle noodzakelijke kosten en nadelen die feitelijk voortvloeien uit de wijziging van de
verhuisovereenkomst. Indien de wijziging de Verhuizer voordeel oplevert, brengt
hij de in redelijkheid bespaarde kosten niet in rekening.
2. Als de verhuizer door bepaalde omstandigheden de verhuisovereenkomst niet
overeenkomstig zijn opdracht en binnen een normale tijdsduur kan uitvoeren moet hij:
a. nieuwe instructies vragen aan de klant, of
b. als dit niet mogelijk is, die maatregelen nemen, die naar zijn inzicht zoveel mogelijk in
het belang van de klant zijn.
3. De klant mag de overeenkomst annuleren. Hij/zij is de verhuizer daarvoor een
schadevergoeding verschuldigd. Bij annulering tot zeven dagen voor de overeengekomen
verhuisdatum bedraagt de schadevergoeding €50,- Bij annulering tot respectievelijk vier dagen voor de verhuisdatum bedraagt de
schadevergoeding ten €150,-. Bij annulering binnen 24 uur voor de verhuisdatum is €350,-. De annulering geschiedt zo mogelijk door schriftelijke kennisgeving. De verplichtingen van de verhuizer eindigen op het ogenblik van ontvangst daarvan.
4. De klant mag de verhuisovereenkomst opzeggen als hem bekend wordt dat de
verhuizer de verhuizing niet op de afgesproken dag en tijd zal kunnen verrichten. Kort na
het bekend worden hiervan moet de opzegging aan de verhuizer worden
meegedeeld.
Als de verhuizer schade lijdt, dient de Klant deze te vergoeden tot ten hoogste €350,-
Artikel 10 – Verplichtingen van de verhuizer
1. De verhuizer is verplicht:
a. de verhuisgoederen ter bestemming af te leveren (het plaatsen op de daartoe
mogelijkerwijs aangeduide plek) en wel in de staat waarin zij hem ter verpakking of
demontage, dan wel in de staat waarin zij hem ten vervoer ter beschikking zijn gesteld;
b. een aangevangen verhuizing zonder vertraging te voltooien
2. De verplichtingen van de verhuizer die voortvloeien uit de verhuisovereenkomst
zullen zijn beëindigd, zodra de verhuisgoederen op de overeengekomen bestemmingsplaats
zijn afgeleverd.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid van de verhuizer
1. Bij het niet nakomen van de op hem rustende verplichtingen is de verhuizer
aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade, tenzij het niet-nakomen is veroorzaakt door
een omstandigheid die een zorgvuldige verhuizer niet heeft kunnen vermijden en
voor zover zulk een verhuizer de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.
2. De verhuizer kan zich niet van zijn aansprakelijkheid ontheffen met een beroep op:
a. de gebrekkigheid van het voertuig dat voor de verhuizing wordt gebruikt;
b. de gebrekkigheid van het materiaal, waarvan hij zich bedient, tenzij dit door de klant te
zijner beschikking is gesteld; onder materiaal wordt niet begrepen een schip,
luchtvaartuig of spoorwagon, waarop het voertuig, dat voor de verhuizing wordt
gebezigd, zich bevindt;
c. de gebrekkigheid van steunpunten benut voor de bevestiging van hijswerktuigen, of voor
het gebruik van een verhuislift;
d. enig door toedoen van derden, wier handelingen niet voor rekening van de klant komen,
aan de verhuisgoederen overkomen ongeval.
3. De verhuizer die de op hem rustende verplichtingen niet nakomt is voor de
daardoor ontstane schade aansprakelijk tenzij dit niet-nakomen het gevolg is van bijzondere
risico’s verbonden aan een of meer van de volgende omstandigheden:
a. het inpakken of uit elkaar nemen, dan wel het uitpakken of in elkaar zetten van
verhuisgoederen door de klant of met behulp van enige persoon of enig middel door de
klant daartoe eigener beweging ter beschikking gesteld;
b. het meehelpen bij de verhuizing door de eigenaar van de verhuisgoederen, diens
familieleden, vrienden of derden die door hem zijn gevraagd mee te helpen bij de
verhuizing;
c. de keuze door de klant – hoewel de verhuizer hem een andere mogelijkheid aan
de hand deed – van een wijze van verpakking of uitvoering van de verhuisovereenkomst,
die verschilt van wat voor de overeengekomen verhuizing gebruikelijk is;
d. de aanwezigheid onder de verhuisgoederen van zaken waarvoor de verhuizer,
indien hij conform artikel 3.4 door de klant op de hoogte zou zijn gesteld van hun
aanwezigheid en hun aard, bijzondere maatregelen zou hebben getroffen;
e. de aard of de staat van de verhuisgoederen zelf, die uitsluitend door met deze aard of staat
zelf samenhangende oorzaken zijn blootgesteld aan geheel of gedeeltelijk verlies of aan
beschadiging zoals:
lekkage, leeglopen of smelten van andere van de inboedel deel uitmakende goederen
het afsterven van planten;
het verloren gaan van bankpapier, geldswaardige papieren, edele metalen, munten en
penningen, edelgesteente, parels, documenten en postzegelverzamelingen, tenzij de klant
deze zaken voor het begin van de verhuizing, afzonderlijk en onder opgave van
hoeveelheid en waarde, aan de verhuizer heeft overhandigd
het niet of niet goed meer functioneren van elektrische, elektronische en mechanische
apparatuur.
Wanneer de verhuizer bewijst dat, gelet op de omstandigheden van het geval, het niet nakomen van de verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van een of meer der hierboven in dit lid genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegenbewijs.
4. De verhuizer is bovendien aansprakelijk voor het ten onrechte achterlaten van voorwerpen in of het ten onrechte meenemen daarvan uit de laadplaatsen, indien hem dat
uitdrukkelijk bekend was of had behoren te zijn.
5. Voor zover de klant niet opkomt, weigert verhuisgoederen te ontvangen of deze niet met de
vereiste spoed in ontvangst neemt, of voor zover op verhuisgoederen beslag is gelegd, is de
verhuizer gerechtigd deze verhuisgoederen voor rekening en gevaar van de rechthebbende op te slaan in een daarvoor geschikte bergplaats. Hij is verplicht de klant zo
spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte te stellen.
De verhuizer is onverminderd de werking van dit artikel niet aansprakelijk voor
schade anders dan veroorzaakt door het niet nakomen van zijn verplichtingen
.
Artikel 13 – Schademelding
1. a. Direct waarneembare schade dient bij of dadelijk na de verhuizing aan de
verhuizer te worden gemeld, bij gebreke waarvan de verhuizer wordt geacht de
verhuizing zonder direct waarneembare schade te hebben uitgevoerd;
b. Niet-direct waarneembare schade dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen
veertien dagen na de verhuizing aan de Verhuizer te worden gemeld, bij gebreke
waarvan de verhuizer wordt geacht de verhuizing zonder niet-direct
waarneembare schade te hebben uitgevoerd.
c. Dadelijk na de verhuizing kan de klant op verzoek uitstel worden verleend van de in a. en
b. van dit lid vermelde termijnen. Eventuele schade dient alsdan vóór het verstrijken van
de uitsteltermijn te worden gemeld.
2. De mogelijkheid tot het instellen van een vordering door de klant vervalt van rechtswege 1
jaar na de verhuisdatum.
3. De schadeaangifte dient zo mogelijk schriftelijk te gebeuren.
Artikel 14 – Schadevergoeding
1. De schadevergoeding die de Verhuizer op grond van een door hem aangegane
verhuisovereenkomst is verschuldigd wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde
van die verhuisovereenkomst rustende verplichtingen, is beperkt tot een bedrag van €22.387-
2. Indien de verhuizer in één en dezelfde overeenkomst op zich neemt meer dan één
inboedel te verhuizen, is zijn in het eerste lid bedoelde aansprakelijkheid beperkt tot een
bedrag van €22.387- per inboedel.
3. Voor zover de verhuizer aansprakelijk is wegens niet nakomen van zijn
verplichting, heeft de klant recht op een vergoeding welke als volgt is vastgesteld:
a. bij totaal verlies of vermissing een vergoeding gelijk aan de waarde die het betrokken
verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip waarop en op de plaats waar het had
moeten worden afgeleverd, vermeerderd met eventuele kosten die direct verband houden
met de schade;
b. bij gedeeltelijk verlies of beschadiging een vergoeding die ter keuze van de klant bestaat
uit:
– een redelijk bedrag voor herstel van het beschadigde verhuisgoed;
– een bedrag gelijk aan de waarde die het verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip
waarop en de plaats waar het goed had moeten worden afgeleverd, verminderd met de
restwaarde van het verhuisgoed bij de aflevering, alsmede met eventuele besparingen aan
de zijde van de klant.
4. Herstel van beschadigingen of vervanging van gedeeltelijk verloren gegane dan wel
vermiste goederen mag eerst plaatsvinden, nadat tussen de klant en de verhuizer
overeenstemming is bereikt over het bedrag van de schade of nadat de schade voldoende is
gedocumenteerd.
5. De verhuizer kan zich niet beroepen op enige beperking van zijn aansprakelijkheid,
voor zover de schade is ontstaan uit eigen handeling of nalaten, door met opzet die schade te
veroorzaken, of door roekeloosheid en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk
uit zou voortvloeien.
6. Het eigenrisico voor de verhuis verzekering bedraagt 500 euro, per geval
Leo’s All-in service